fredag, desember 23, 2005

Tolkningen av Ordet

Jesus på Hans tid, hvem var Han? Akkurat slik som profetene på deres tid. Hver og en av dem var tolkningen av Guds Ord for den tiden.

Moses var tolkningen av Guds Ord. Gud sa, "Jeg vil sende [deg] ned dit og Jeg vil utfri dem. Jeg sender deg ned med Mitt Ord. Jeg vil gjøre store tegn og under." Han gjorde det. Maria, hun var tolkningen av Guds Ord, "En jomfru skal bli med barn." Det var tolkningen av Guds Ord.

Ikke hva de forventet
Her kommer Jesus på scenen, profetenes Gud. Og her var de så organisert, og diskriminerende, og i en slik tilstand at de ikke en gang gjenkjente Ham. Han kom ikke på den måten de trodde Han skulle komme. De tenkte at Gud ville dra i en liten spake her og la himlenes korridorer komme ned, og Han ville gå ned og si, "Kaifas, Guds yppersteprest, Jeg er ankommet."

Jesus, Ordet
Men Han hadde en baby i en krybbe, langt der nede med halmen og møkka i stallen, en liten baby svøpt i et linklede og lagt i en krybbe: hadde ingen utdanning. Se hvordan Han korrigerte verden. Og Han var Ordet. Han er Ordet. Han forblir den samme i går, i dag, og til evig tid.

WMB ("Den identifiserte Kristus for alle tider" - 1964)

Jeg ønsker deg en god jul, og en velsignet tid med din familie, venner OG med Herren. Kanskje vil du be denne bønnen sammen med meg, "Herre, la meg fokusere på Deg og ikke glemme Deg i all denne feiringen... når alt kommer til alt er det jo Deg vi feirer. Takk, Herre, for at Du kom inn i denne mørke verden og døde i stedet for meg. Jeg tar imot denne underfulle nåde, og ønsker å leve for Deg, og være tolkningen av Ordet for min tid. La det skje med meg ifølge Ditt Ord! Amen."