fredag, november 25, 2005

Vi blir ikke frelst ved gjerninger

Vi blir ikke frelst ved gjerninger, hva vi gjør. Det er ikke hva jeg har gjort som frelste meg. Det er hva Kristus har gjort som frelste meg. Forstår du? Jeg har ingen hellighet.

Og dersom jeg prøvde å si, "Vel, jeg sluttet å drikke. Jeg sluttet å røyke. Jeg sluttet å stjele, lyve og så videre." Det er hva jeg har gjort. Forstår du? Det ville ha vært mitt eget. Jeg ville ha noe å skryte av.

Men jeg sluttet ikke med noen ting. Han bare kom til meg og tok det ut av meg. Der har du det. Da er det ikke hva jeg har gjort. Det er hva Han har gjort.

Gud arbeider i oss
Og da bor den Hellige Ånd på innsiden og vokser daglig; bare vokser, og gjør Seg Selv større og større; skyver ut tingene, bekymringene, fristelsene. Som du seirer over dem, tar den Hellige Ånd plassen.

Hvis du har en virkelig hard fristelse om noe som ikke er rett; seire over den tingen noen få ganger, og se om ikke vitnesbyrdet ditt blomstrer på grunn av det.

WMB (Den Hellige Ånds gjerninger, 1954)