onsdag, desember 07, 2005

Se På Kristus

Uansett hvilken vei vinder blåser, ser vi fremdeles mot Golgata, om det er motstand eller hva enn det er, er vi likevel fokusert på Golgata. Det er den sanne troende. Og da kastes vi ikke omkring av et hvert lærdoms vær, og dette kommer inn, og det kommer inn, og dette skjer; vi har bare denne ene pilotkursen som er rett mot Golgata.

Ikke driv omkring
Jeg tror at det var det Gud mente da Han talte gjennom Judas der borte og sa, "Vannløse skyer, villfarende stjerner..." som bare vandrer rundt omkring. Det er ikke rett; vi skulle ikke gjøre det. Når en kristen først er født inn i Guds Kongerike er hans hengivenhet, hans liv, alt fokusert rett på Kristus. Og hvis han er av den intelligente typen, hvis du ikke passer på så vil han legge alt over på utdanning og bli virkelig kald, formell og likegyldig, og alt mulig, noe teologi, eller en veldig tolkning av greske ord.

Felle nr.1: Formalitet og intellektualitet
Jeg møtte en mann her for en tid siden, og han sa, "Billy, jeg har nettop lært et bestemt gresk ord. Jeg vært på det i fem år, og forsøkt å lære den virkelige betydningen av dette greske ordet. Åh, da jeg fant det var det en velsignelse."
Jeg sa, "Har du brukt fem år på å lære ett gresk ord?"
"Ja."
Jeg sa, "På de fem årene, ved Guds nåde, har jeg vunnet en halv million sjeler til Kristus uten å kunne noen greske ord."

Det er ikke hva du kjenner til; det er Hvem du kjenner: Å kjenne Ham er Liv. Og vi bruker så mye tid på de tingene som er dårskap. Jeg mener ikke dårskap, men at det ikke gjør oss noe godt... Når du vet, hva godt gjør det deg? Ingenting. Så du skulle kanskje heller bare kjenne Ham.

Felle nr.2: Følelser og Fanatisme
Og så, dersom denne personen som er fokusert på Kristus er litt nervøs eller emosjonell, hvis du ikke passer på det mennesket, vil han drive over til denne siden inn i fanatisme. Og hvor enn vinden blåser, dit går han. Hvor enn det lyder noe støy, så vil han gå etter det.

Men du ønsker ikke det slik. Den ene er like feil som den andre er. Men vi ønsker å være fokusert - Kristus og det alene. Se på Guds Lam. Se og lev.

WMB ("Far, timen er kommet" - 1956)