lørdag, mai 21, 2005

Bønn og åndelig liv II

"Salige er de rene av hjertet; for de skal se Gud." (Matteus 5,8)

Image hosted by Photobucket.comAv alle jeg har hatt gleden av å møte er det vel ingen som har gjort slikt inntrykk på meg som dr. Wilbur Chapman. En gang skrev han til en venn: "Jeg har lært en god lekse når det gjelder bønn. Under en av våre møteserier i England var forsamlingen ytterst liten. Men da mottok jeg noen linjer som fortalte at en amerikansk misjonær hadde gått inn for å nedbe Guds velsignelse over vår virksomhet.

Image hosted by Photobucket.comHan var kjent som 'Praying Hyde' (Bedende Hyde). Straks etter var alt forandret. Salen var fullsatt, og ved første innbydelse var det femti som mottok Kristus som frelser. Da vi skulle gå den kvelden, sa jeg til Hyde at jeg ville han skulle be for meg. Han kom til mitt rom, vred nøkkelen om i døren, falt ned på sine knær og lå stille i fem minutter uten at en stavelse kom over hans lepper. Jeg kunne høre hjerteslagene. Jeg følte varme tårer flyte nedover ansiktet. Jeg forsto at jeg var innfor Gud.

Da så jeg at Hyde vendte ansiktet oppover mens tårene strømmet fra hans øyne, og hans lepper hvisket: 'O Gud!' Så var han taus minst fem minutter igjen. Da, med en tydelig overbevisning om at han snakket med Gud, åpnet han sitt hjerte i forbønn for meg på en slik måte som jeg aldri hadde hørt noe menneske be for mennesker tidligere. Jeg hadde vært på kne for Gud og lært av et menneske hva virkelig bønn er. Nå tror jeg på bønnens makt som aldri før."

Dr. Chapman har også uttrykt seg slik: "Det var en stund på kne sammen med John Hyde som vakte meg for hva virkelig bønn er. Jeg skylder ham, mer enn noen annen, at jeg vet noe om bønnens liv, om et gudinnviet liv.

...Jeg så Jesus Kristus igjen. Jeg så et glimt fra hans bønneliv. Jeg fikk en ny lengsel, som jeg har den dag i dag: at jeg virkelig måtte bli en bønnens mann. Gud, den Hellige Ånd kan lære oss."

Lær meg å bede, Gud, Lær du meg bønn.
Tiden flyr hastig hen. Lær du meg bønn.
Hellige Ånd, gi meg visdom og kraft fra deg.
Lær du meg selv din veg. Lær du meg bønn!


(fra side 64 og 65 i boken "På kne for Gud" av en ukjent kristen)