tirsdag, juli 12, 2005

Gud Elsker En Ydmyk Kristen

Noen tanker om ydmykhet en sen sommerkveld...

"Så sier han som er høyt opphøyet, som troner evig og heter Den Hellige: I det høye og hellige bor jeg og hos den som er knust og nedbøyd i ånden. Jeg vil vekke de nedbøydes ånd til liv og gjøre de knustes hjerter levende.." (Jes 57:15)

Hvilken vidunderlig ting! Gud er nær til dem - ja, Han lever og bor med dem som er ydmyke og som har en angrende ånd. Apostelen Peter sa, "Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir han nåde." (1Pet 5:5)

Jeg stiller meg selv dette spørsmålet i dag, og det burde du også: "Er jeg ydmyk nok? Frykter jeg Gud nok? Har jeg omvendt meg fra enhver synd i mitt liv?" Jeg vet hva svaret er... Jeg trenger mer ydmykhet, mer gudsfrykt og mer sorg over synden. Både min egen og andres.

Som Salomo sa: "Frykt for Herren er å hate det onde." (Ordspr 8:13) Vi som kaller oss kristne må være i stand til å identifisere Satans knep, vi skulle hate de verdslige ting som er designet av ham, og søke Guds Rike. Noen kristne misbruker Paulus ord, som sier, "Jeg har lov til alt." (1Kor 6:12). De sier at de ikke tror på "gjerninger", selv om Bibelen klart og tydelig slår fast at "som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger." (Jak 2:26).

Herren Jesus Kristus sier, "Dersom dere elsker meg, holder dere mine bud." (Joh 14:15) Han ble senere sitert av Johannes, som skrev, "Å elske Gud er å holde hans bud. Og hans bud er ikke tunge." (1Joh 5:3)

Hans bud er ikke tunge å bære... dersom du er en kristen. Gjerninger bare viser at du har Tro. Det er derfor at Tro uten gjerninger er død! Hvis ikke gjerningene er der, så er det noe galt med din tro.

Hvis du er en kristen, vil du være som Kristus. Ditt liv vil vokse mer og mer inn i Hans likhet som du vandrer i ditt åndelige liv. Tro vil produsere gjerninger - en gjenfødt kristen vil produsere Kristus!

Og Kristus var ydmyk. Jesus sier: "Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere" (Joh 15:12) La oss da elske hverandre, med broderlig kjærlighet. Være ydmyke og vennlige, tilgi hverandre, i det vi husker at Jesus Kristus tilgav oss.

Ydmykhet er ett av tegnene på at du er en ekte kristen!